Mgr. Pavol Leško

Mgr. Pavol Leško

Učiteľ strávi so žiakmi často viac času ako rodičia

Rozhovor so Zlatým Amosom 2015 Pavlom Leškom zo Spojenej školy Dominika Tatarku v Poprade.

Pavol Leško s Romanou Kanovskou, štátnou tajomníčkou ministerstva školstva

• Akých ste mali učiteľov vy? Máte svoj pedagogický vzor – aký a prečo?

Na svojich učiteľov spomínam veľakrát. Asi ako každý, mal som aj dobrých, aj tých menej obľúbených učiteľov. Konkrétny zosobnený pedagogický vzor nemám. Ale tí dobrí sa stali pre mňa vzorom a tí menej obľúbení, inšpiráciou pre vyvarovanie sa chýb v práci učiteľa.

• Čo očakávajú od súčasného učiteľa dnešní žiaci?

Väčšina žiakov primárneho vzdelávania trávi počas týždňa v škole s učiteľom viac času ako s vlastným rodičom, ktorý žiaľ častokrát musí pracovať do neskorých večerných hodín alebo počas noci. V tomto prípade veľakrát zastáva učiteľ rolu rodiča. Žiak od učiteľa očakáva, že ho nebude stále kritizovať, ale bude mu vedieť poradiť v problémoch a tešiť sa s ním pri dosiahnutí úspechu.

• Čo je na práci učiteľa najťažšie a čo najkrajšie.

Najťažšie je byť tým najlepším učiteľom pre každého žiaka. A najkrajšie je, keď žiak spontánne prejaví svoje city voči učiteľovi, či už objatím, peknou kresbou, malým darčekom. Ak vás po niekoľkých rokoch ešte na ulici pozdraví, tak je to super. 🙂

• Čo by ste urobili, ak by ste mali takú možnosť, pre zlepšenie situácie v školstve na Slovensku?

Doprial by som učiteľom pokojnejšie pracovné prostredie. Bez zbytočnej administratívy, časového stresu a nekonečných zmien v školstve.

• Akých máte žiakov, aké máte s nimi vzťahy a čo ich formuje najviac?

Žiakov mám vynikajúcich. Každý žiak je samostatná osobnosť, ktorú môžem formovať. Mám svojich žiakov veľmi rád a teším sa, keď sa na mňa obrátia v radostiach i starostiach. Ľudský prístup dokáže žiakov formovať najviac.

• Aký je a aký by mal byť učiteľ slovenskej školy 21. storočia.

Veľký dôraz kladieme na vedomosti žiakov, pričom zabúdame na výchovný aspekt vzdelávania. Učiteľ 21. storočia by si mal uvedomiť, že síce potrebujeme múdrych, ale hlavne dobrých ľudí. Ľudí schopných porozumenia, empatie, lásky.

(2015)